Süti beállítások

Így vezessünk autót téli, havas utakon

Így vezessünk autót téli, havas utakon

A nyár elmúlásával nehezen tudjuk felfogni, hogy az őszi, esős utat hamarosan a hideg, téli, csúszós út fogja felváltani. Még sokan a négyévszakos gumik kényelmét élvezik egész évben, nem biztos, hogy ők járnak jobban, ha eljön a csúszós utak szezonja

Számtalan teszt próbálja pro és kontra bizonyítani, hogy jobban járunk-e ha spórolósan a minden hónapra ideális, négyévszakos kerekeket válasszuk a szezonális változatok helyett. Vajon jobban megéri nyáron a forró úton és télen, a hideg aszfalton, a csúszós és latyakos útviszonyok mellett is egy univerzális kerék garnitúrát használni? A tesztek alapján egyértelműen csökkenti a féktávot, ha kimondottan téli gumit szereltetünk fel kocsinkra.

Az ADAC utolsó, 2016-os nagy téligumi tesztje alapján bátran megbízhatunk a harmadik helyezést elért Nokian WR D4 téli autógumiban, hiszen a teszten 2,7 pontos átlagot ért el. A teljesítmény skálán, ahol a 0,5 volt a maximálisan elérhető, legjobb érték és az 5 pont volt a legrosszabb, nem ajánlott kategória, ezüstérmet szerzett a Michelin Alpin A4 a maga 2,3-as osztályzatával. A dobogó legelső fokát, azaz az első helyet a Goodyear UltraGrip 9 érte el, az összesített pontszámok alapján 2,2-es eredményével. Így a független tesztek alapján ez a gumi jelenleg a legmegbízhatóbb a téli gumiabroncsok közül.

A télgumikon kívül mire ügyeljünk a hideg, havas utakon?

A téligumik fékezési féktávolságán és jobb tapadásán kívül még a vezetési technikánkkal is tudjuk a biztonságunkat télen növelni, hogy elkerüljük az esetleges baleseteket. Ugyanis a legjobb gumiabroncs sem garancia a balesetmentes közlekedésre, ha rossz döntéseket hozunk egy váratlan helyzetben a csúszós, jeges aszfalton. Ilyen lehet, ha a kerekek leblokkolnak egy hirtelen padlófékezés következtében és az autónk nincs felszerelve ABS blokkolásgátlóval. Ilyen esetben a kisodródást elkerülendő, fokozatosan fel-le nyomkodjuk a féket, ezzel elkerülve a blokkolást és a jármű irányíthatatlanná válását. E apró praktika akár életet is menthet!

A mindenki számára egyértelmű és szabályokban is rögzített maximális sebesség betartása szintén megtartandó követelménye a biztonságosabb autózásnak. A csúszós úton ne akarjuk még a maximálisan elérhető sebességet sem megközelíteni, főleg ne bőven meghaladni azt. Vezessünk biztonságosan és lassan, hiszen már egy 30 km/órás sebesség helyett 40 km/órával közlekedő autó féktávolsága is három autóhossznyival képes növekedni!
Hasznos tanács, hogy ha már kanyarban vagyunk, ne fékezzünk tovább, mert azzal csak növeljük a baleset kockázatát. A fékezés még az egyenes útszakaszban történjen, hogy az autónk ne váljon instabillá. A nagy sebesség természetesen ebben az esetben is ellenünk dolgozik. Legyünk óvatosak!

Kettő téligumi elég az autóra?

Az egyik legfontosabb, amit tehetünk, hogy ha téligumi vásárlásra adjuk a fejünket, semmiképpen ne kombináljuk nyári vagy négyévszakos kerekekkel! Ha például csak az első kerekekre szerelünk 1-1 téligumit és a hátsók a nyáron is használtak maradnak, egy-egy kanyarban a kocsi hátulján lévő tapadási tényező különbsége miatt a kocsi hátulja elindulhat kifelé és az autónk kisodródhat. Tehát ha téligumit vásárolunk, mindenképpen mind a négy kereket cseréljük le egyszerre a téli szezonkor esedékes gumiabroncs cserénél.

Ha pedig minden eshetőségre fel akarunk készülni, érdemes elmenni egy pár órás vezetői tanfolyamra ahol szimulált környezetben tudunk a legrosszabb útviszonyokra is felkészülni. Ha anyagilag nem tudjuk ennek költségeit fedezni, akkor egy elhagyott, üres parkoló vagy egy nagyobb nyílt terep is alkalmas télen, hogy teszteljük saját korlátjainkat és autónk egyéni igényeit, illetve téligumink képességeit.