Süti beállítások

Mi a helyzet a téli gumikkal kapcsolatos jogszabályokkal? Vajon mikor fizet a biztosító?

Mi a helyzet a téli gumikkal kapcsolatos jogszabályokkal? Vajon mikor fizet a biztosító?

Nagy valószínűséggel sokszor a téli gumi hiányának köszönhető a rengeteg téli autóbaleset. Magyarországon a téli gumi használata nem kötelező, pedig indokolt lenne. Ha valaki saját hibájából mégis emiatt balesetet szenved, akkor nem is fogják megbüntetni, ha a KRESZ szabályai szerint közlekedett.

Műszaki elvárások

A szabálygyűjteményben egyáltalán nem térnek ki arra, hogy milyen időben milyen gumit kellene használni. Csak azt írják elő, hogy a vezető mit köteles ellenőrizni elindulás előtt. A lényeg, hogy a gépjármű, amivel közlekedni szeretnénk a jogszabályban előírt feltételeknek teljesen megfeleljen. A 6/1990-es KÖHÉM rendelet bővebben foglalkozik azzal, hogy milyen műszaki elvárásoknak kell megfelelnie, egy forgalomban lévő gépjárműnek. Az abroncsokról csak annyit írnak, hogy szögbetétes abroncsot nem használhatunk, a szükséges profilmélységet írja elő és azt, hogy mindig a járműhöz megadott méret szerinti abroncsot szereljük fel a gépjárműre. Van egy érdekes szabály is, ami azt írja elő, hogy a szükséges profilmélység 1,6 mm, azoknál az abroncsoknál, amelyek 0,75 méternél nagyobb átmérővel rendelkeznek ott pedig 3 mmm. Szakemberek egyetemleges álláspontja szerint nagyon alacsony ez az érték, hiszen ezek az abroncsok a közlekedésre már nem igazán alkalmasak. Ajánlásaikban a következők szerepelnek: nyári gumi esetén 2-2,5 mm, míg téli gumi esetén 4 mm a profilmélység.

Nem vétünk a törvény ellen, ha télen autó balesetet szenvedünk és nincsen az autóra felszerelve téli gumi. Ekkor nem történik szabálysértés, így ha nyári gumival történt a baleset azért még nem lehet senkit felelőssé tenni. Ha viszont nincsen meg a megfelelő profilmélység, akkor már felelősek vagyunk a balesetért. A biztosítóknak ezekben az esetekben nincsen kártérítési kötelezettségük, de ha csak önmagában a téli gumi hiánya állt fent, akkor bizony meg kell fizetniük a kártérítést. Ha a vizsgálat során bebizonyosodik, hogy a kopott gumi miatt történt a baleset, vagy nem a jogszabályoknak megfelelő műszaki állapotú autóval közlekedtünk akkor a biztosító kifizeti a kártérítést, de a vizsgálatok lezárta után azt vissza is követelheti.

Biztosítás

A kötelező biztosítással ellentétben a Casco-nál ez teljesen másképpen alakul. Nagyon sok biztosító él azzal a lehetőséggel, hogy külön előírásokat fogadtat el az autósokkal, így itt akár kötelezővé is tehetik a téli gumi használatát. Legtöbbször november 1 és március 31 közötti időszakokra teszik kötelezővé a téli abroncsok használatát. Ha ezzel a ponttal találkozunk a szerződésben és mégis téli gumi nélkül közlekedünk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a biztosító mentesül a kár kifizetése alól. Emiatt nem érdemes kockáztatni.

Természetesen akkor sem fog a biztosító fizetni, ha gondatlanságból mi okoztuk a kárt és ez be is bizonyosodik. Ebbe a körbe belefér az autó elhanyagolt állapota is, így tényleg nem érdemes ezzel próbálkoznunk és mindig időben fel kell készíteni az autót a téli időszakra. A biztosítónak minden esetben bizonyítania kell, hogy a balesetet súlyos gondatlan magatartásból vagy szándékosan követték el. Ha egy szakértő megállapítja, hogy a baleset egy téli gumival megelőzhető lett volna, akkor bizony nem fogunk kártérítést kapni és Casco terhére nem tudjuk elvégeztetni a szükséges javításokat. A következő videón megnézhetjük, Seattle-ben hogyan bénáznak az autósok a téli gumi nélkül: 

Természetesen a meleg otthon kényelméből ez viccesnek tűnhet, de akár velünk is megtörténhet, ha nem gondoskodunk időben a téli gumi felszereléséről.