Süti beállítások

Gumi méretek jelentése

Gumi méretek jelentése

Új gumiabroncsot nem egyszerű vásárolni, pedig néhány évente szükség van rá. Az ember azt gondolná, hogy a gumiabroncs vásárlás pusztán annyiból áll, hogy bemegy a boltba és azt mondja, „ezt és ezt szeretné”, vagy rendel az internetről ugyanolyan abroncsot, mint amilyet addig használt – ez azonban nem így van. Tudjuk meg először azt, hogy mikor is van szükség gumicserére, illetve tanuljuk meg, hogy hogyan is kell értelmezni a gumi méreteket – így már tudni fogjuk azt is, hogy miért kell kissé többet gondolkodni azon, hogy milyen gumit vásároljunk. Cikkünkben a gumi méretek jelentésére koncentrálunk. 

Mikor kell gumit cserélni?

Elsősorban fontos tisztában lennünk azzal, hogy mikor is van szükség a gumi cserére, tehát hogy mikor kell újat vásárolnunk. A téli és a nyári gumicsere véleményünk szerint már mindenki számára ismert, erről csak pár szóban annyit, hogy a tartós 7 fok felett/alatt kell a gumit télire vagy nyárira cserélni – attól függően természetesen, hogy éppen melyik évszakba futunk bele. A szakemberek nem győzik hangsúlyozni, hogy sokkal jobban megéri a két garnitúra gumi, minthogy a télit használjuk egész évben, vagy hogy a négyévszakosat válasszuk, hiszen egyik sem annyira biztonságos, és hosszú távon nem is annyira kifizetődő nem cserélni évente 2 alkalommal az abroncsot. De mikor kell újat vásárolni?
Új gumit akkor kell vásárolni, amikor az túl kopott, és már nem nyújtja azt a kellő biztonságot, mint eredeti, még használatlan állapotában. A személyautóknál 1,6 mm, teherautóknál 3 mm profilmélységig lehet használni a gumit, vagyis ez jelenti a még megfelelő, használható gumit. A mintaárkokban egyébként lehet találni egy kopásjelzőt, amely segít megállapítani, hogy elértük-e már ezt – bár véleményünk szerint, aki kicsit is meg szokta nézni a gumit, az nagyjából el tudja dönteni, hogy már mi számít nagyon kopottnak, így pedig veszélyesnek. Ez az értékhatár egyébként szabályhoz kötött, ugyanakkor érdemes az elöregedés, esetleges sérülés jeleit is figyelni, hiszen lehetséges, hogy még nem annyira kopott a gumi, mert például keveset használták, de mint ahogyan minden anyag, a gumiban lévők is el tudnak öregedni, így megtörnek, repedések lehetnek rajta, vagy elöregszik az anyag, amely a tapadást biztosítja. Fontos tehát nem csak az elméleti tudást megszerezni, és az alapján cselekedni, hanem figyelni is a gumikat, esetleg ha mi nem értünk hozzá, akkor szakemberrel ellenőriztetni a gumik cseréjekor.

A gumi méretek értelmezése

A gumikon mindig van egy szám, ami tulajdonképpen a méretet jelöli. Vegyünk egy példát, amin keresztül megtanulhatjuk, hogy melyik szám mit jelent: 225/55 R 17 97 W – ebben az esetben a 255 a profilszélesség lesz mm-ben, az 55 a profilarány, vagyis a profil magasságának és szélességének az arányát fejezi ki ez a szám. Érdemes tudni, hogy ha kicsi ez az arány, akkor az azt jelenti, hogy az oldalfal alacsony, ami a kanyarban jobb tapadást produkál. Az „R” betű a radikálabroncsot jelzi, amely a belső konstrukcióra utal – ma már csak ilyen van forgalomban. A belső átmérőt (felni magassága) mutatja a következő, ebben az esetben a 17-es szám, amit hüvelykben fejeznek ki. A következő két jelölés a terhelési index és a sebességindex: tehát a maximális súly a maximális sebesség mellett (ezek értékeit táblázatokból könnyen ki lehet olvasni).

Így értelmezd a gumi méretek jelölését

Nagyon fontos, hogy a felnire megfelelő méretű abroncs kerüljön, hiszen csak akkor lehet biztonságos az autó, és csak akkor tudja minden alkatrész az elvárásoknak megfelelőt teljesíteni. Azt érdemes tudni egyébként, hogy minél kisebb a felni magassága, annál kisebb autókra illik, tehát például a 15”-es gumit főleg a kisebb autókra ajánlják, a 20”-esek pedig már inkább a nagyobb, sportosabb autók gyári mérete. Azt is jó tudni, hogy a kisebb autókra megfelelnek a középkategóriás abroncsok, de a nagyok már igénylik a prémium márkát. Fontos, hogy jó összhangban legyen a gumiméret a felnivel és az autóval is, hiszen csak így lehet a legjobb tulajdonságokat kihozni a vezetésből – így lehet biztonságos, élvezetes a vezetés, nem mellesleg pedig így tudunk spórolni az üzemanyagon.