Süti beállítások

Miért érdemes a téli gumi profil mélységét ellenőrizni?

Miért érdemes a téli gumi profil mélységét ellenőrizni?

Ha még nem cserélte ki a nyári gumit télire, akkor már tényleg itt az ideje, hiszen a hőmérő higanyszála már régen nem közelíti meg a plusz 7 fokot.

Az igaz, hogy nem nagyon volt még hó, de a nyári gumi már most nem nyújt akkora biztonságot, mint a téli, tehát fontos a cserét mihamarabb megejteni. Sokan a csere idején vizsgálják, vagy vizsgáltatják át a kerekeket, hiszen ekkor kiderülhet, hogy ha már túl kopott a gumi, akkor újat kell vásárolni. A profil mélységét is szükséges ilyenkor ellenőrizni, hiszen az is meg tudja mutatni, hogy milyen állapotban van az abroncs. De mit mutat a profil mélysége – ezzel foglalkozunk most cikkünkben.

A gumi élettartama

A téli gumik általában akkor kerülnek a kukába, amikor már annyira elkopottak, hogy veszélyes lehet a használatuk. De hogyan tudja egy laikus ember megállapítani, hogy mennyire kopott a gumi, hogy az még használható, elég biztonságos-e? Nyilvánvalóan észre lehet venni, hogy már valamennyire kopott a gumi az új állapothoz képest, de mégis nehéz megmondani, megállapítani, hogy az még használható-e. A másik probléma általában az szokott lenni, hogy a gumiknak nincs egy meghatározott élettartamuk, tehát tényleg figyelni kell, mert csak úgy lehet megállapítani, hogy meddig használható egy abroncs. Van azonban néhány segítség, hogy hogyan lehet megállapítani a gumiról, hogy az valóban jó-e még.

Az élettartam ellenőrzése

A gumikat úgy érdemes ellenőrizni, hogy egy sík felületen legyenek, és ha a kormányt elforgatjuk, akkor a gumik jól láthatóak lesznek, így könnyen ellenőrizhetjük a kopást és a profilmélységet is. Általában a gumikon van egy kopásjelzőt, ezt érdemes megkeresni, hiszen úgy a legegyszerűbb ellenőrizni, hogy az abroncs elérte-e már a a kritikus állapotot. Magyarországon most az után büntetnek, ha az 1,6 mm mélységig kopik a gumi, de egyébként ez már veszélyes, tehát nem érdemes megvárni, érdemes már a 2 mm-nél új gumit vásárolni. A kopásjelző egyébként a mintaárkokban helyezkedik el, könnyű megtalálni, hiszen vagy egy háromszög jel van ott, vagy pedig egy TWI felirat.

A profilmélység ellenőrzése is a kopás ellenőrzéséhez tartozik, ehhez pedig már kifejlesztettek egy eszközt is, amely elérhető minden szakszervizben. Tehát a profil mélységét is azért érdemes néha ellenőrizni, hogy megtudjuk, mennyire biztonságos az autónk. A legtöbben azért érzékelni is tudják, amikor már olyan állapotban van az abroncs, hogy nehezebb kormányozni, vagy nehezebb egyenesben tartani, illetve érezhető, hogy néha kicsúszik a kocsi, akkor érdemes szemügyre venni a kerekeket és a mintázatot megvizsgálni.

A profilmélység vizsgálatára van egyébként egy egyszerű, otthoni módszer is, ehhez csak egy 100 forintos érmére van szükség. Mivel a szakemberek szerint a téli gumik esetében már a 4 mm alatt is veszélyes lehet a vezetés, és mivel a 100 forintos érme ezüst színű része pontosan 4 mm, így ennek a segítségével is könnyen ellenőrizhetjük a kopást. A pénzérmét az oldalára kell állítani és bele kell helyezni a futófelület barázdájába, ha eltűnik az ezüst rész az árokban, akkor még megfelelő a barázdának a mélysége, de ha nem, akkor az azt jelenti, hogy 4 mm alatt van, tehát veszélyesebb. Ha nagyon kilátszik az ezüst, akkor érdemes megkeresni a kopásellenőrzőt, hiszen akkor lehet, hogy már 2 mm alatt is vagyunk.

Fontos a kopásellenőrzés

Nagyon fontos a gumik kopását ellenőrizni, és tudatában lennünk annak, hogy milyen állapotban van a járművünk. A téli gumi egyébként akkor kopik megfelelően és lassabban, ha a megfelelő körülmények között használjuk, ez pedig azt jelenti, hogy a tartós 7 fok átlépése esetén váltani kell nyári gumira, és a megfelelő módon tárolni a télit. Most pont a fordított időszak van, most a téli gumit használjuk – használjuk megfelelően, tartsuk karban, és ellenőrizzük a profilmélységet is néha.